tisdag 4 maj 2010

Har du svarta fingrar?

Jag fick ett mejl från Granngården häromdagen med rubriken "Har du svarta fingrar? Svarta?! Det heter väl gröna fingar tänkte jag men å nej, för att odla behövs tydligen både gröna och svarta fingar! För A och O är ju såklart jorden. Jord som jord kan man kanske tycka, men icke då. Olika växter vill ha olika typer av jord och vill du ha en prunkande trädgård är det bäst att du erbjuder en näringsriktigt och varierad meny av jord. För att läsa fler odlings- och jordtips från bloggare, läs här. Roliga och udda tips som märgelben i rosgropen och en hink kiss över blommorna- men vad gör man inte för att få svarta fingrar!

Klicka på bilden ovan för att läsa Lilla Jordskolan!

10 kommentarer:

  1. I kväll har jag faktiskt svarta fingrar. Har sått morötter, sallad, rädisor, rödbetor och fyra sorters morötter...Blandade upp jorden ordentligt med kogödsel :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, mina kan t.o.m vara orangea (apelsinskalande), bruna/svarta (kan ej ha handskar vid plantering, ogräsplockning m.m. Så helt svarta ... ja, varför inte?
    :)

    SvaraRadera
  3. Det låter som om jag har svarta för gröna har jag då inte*ler kramis semlan

    SvaraRadera
  4. Sorgkanter brukar det kallas, men här är det njutarkanter!
    Eva

    SvaraRadera
  5. Jisses! Det är inte lite man ska tänka på för att få en prunkande trädgård. Men mitt trädgårdsmotto är: Så länge man klarar sig undan mördarsniglarna kan man skratta sig lycklig!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Bra med jordskola! Leverantörerna tar alltmer ansvar att informera kunderna - toppen tycker jag!

    SvaraRadera
  7. Det är inte bara fingrarna som är svarta - naglarna är flisiga och brutna, handflatorna fnasiga så det är tur man inte behöver använda nylonstrumpor på hela sommaren, och valkarna uppträder i mängd i handflator och på fingrar. Så ska en trädgårdsnörds händer se ut fram till oktober nån gång! =)

    SvaraRadera
  8. Tänkte också så när jag fick mailet... :-) Men jag brukar säga att jag har 'bruna fingrar' - för så ser åtminstone mina ut efter en dag i trädgården, även om jag haft handskar på mig....

    Ha' det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  9. :-) Ja, tänkt vad glad man ändå kan vara över att ha svarta fingrar, för då har man ju just gjort nåt roligt :-) Jag brukar dessutom sällan ha vett att ta på tofflor/skor när jag är ute i trädgårdslandet om somrarna så det är inte bara fingrarna som är svarta...
    /Annika

    SvaraRadera
  10. Mina är svarta varenda dag just nu.
    Bra jord är verkligen AoO.
    Här är det bråda dagar med än det ena än det andra.
    Du får gärna komma på kaffe på lördag på Hedentorp om du vill. Info kommer på bloggen.
    Hörs
    Annika

    SvaraRadera