måndag 14 september 2009

Rättelse - jag var inte riktigt SÅ duktig....

Oj vad kul att så många gillade mitt blåbärsland! Men jag måste nog avslöja att före och efterbilden var lite missvisande då de inte var fotade från samma vinkel så därför såg det ut som jag tagit bort alla pallkragar. Och det hade varit ett hästjobb!!! Men så var alltså inte fallet (så ni får ta tillbaka lite av allt beröm över mitt slit...) och odlingsplanerna pågår för fullt. Så här ser det alltså ut nu med pallkragarna och blåbärsrundeln (ni får ursäkta att fotona är så skuggiga, de är tagna på dagen i all hast för att få upp dem här så snabbt som möjligt, hann inte vänta in ljuset...)

Blåbärsrundeln ligger efter pallkragarna och syns dåligt här men jag måste ju visa att pallkragarna finns kvar!

Odlingsplanen för nästa sommar är enkel - MERA BÖNOR OCH ÄRTOR! De spröda sockerärtorna har verkligen gått åt i sommar så det måste jag så mer av nästa år. Skulle även vilja prova andra bönor, på min "port" som jag ska skapa av armeringsnät. Tar gärna emot tips på goda bönsorter! En annan sak jag lärt mig är att squash ska ha myyyycket plats för en planta har tagit över halva pallkragen och alla tagetesen...


Hörde av en kollega som är kock att den gula squashblomman är en delikatess! Jag som varit så nöjd över mina små squash har inte haft en tanke på att blomman kunde vara ätlig. Till vår kräftskiva gjorde vi en jättegod squashsoppa så detta inlägg som startade med blåbär får härmed avslutas med ett squashrecept! (helt oplanerad tanke, så det kan bli!)

2 st små squash, (ca 500 g)
1 st purjolök
4 st vitlöksklyftor
1 dl basilika, grovhackad
2 msk olivolja
8 dl vatten
2 st hönsbuljongtärningar
2,5 dl matlagningsgrädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar, nymald

Tillbehör:
5 st surdegsbröd, ljust, i skivor
2 msk smör
1 paket bacon, (140 g)
basilika

Tillagning
1. Ansa och skär squashen i mindre bitar. Ansa och strimla purjolöken. Skala och finhacka vitlöken. Fräs squash, purjolök, vitlök och basilika i olja i en stor kastrull ca 5 min.
2. Tillsätt vatten och smula ner buljongtärningar. Låt koka ca 10 min under lock. Mixa soppan slät med en mixerstav. Tillsätt grädde. Smaka av med salt och peppar.
3. Skär brödskivorna i 1 x 1 cm stora tärningar. Stek dem runt om i smör i en stekpanna ca 3 min. Skär baconet i små tärningar och stek det knaprigt i stekpannan. Ta upp och låt rinna av.
4. Servera soppan varm med brödkrutonger och bacon. Garnera med basilika.

7 kommentarer:

  1. Jag vet inte om hönsbären är ätliga, men de är vackra, och de trivs bra i den lite surare jorden som blåbären också vill ha.
    Squashblomman ska tydligen vara väldigt god att fritera, men själv har jag inte provat.
    Receptet på squashsoppa verkar läckert - måste provas!

    SvaraRadera
  2. Blåbär tillhör min favorit och särskilt i musslin på morgonen tar jag några skedar borde kanske med ta och plantera lite blåbärsplantor, ditt land blev super och jag förstår att det har inspirerat många.

    SvaraRadera
  3. Ohh, så gott det receptet låter! Det måste jag återkomma till och prova en dag. Härlig kombination med baconbröd och en vegetarisk soppa.Mums! Dina fina bilder på sockerärtor gör mig sugen på att ha en hörna i trädgården nästa sommar där jag odlar sådana.Som liten när jag var hos min mormor och morfar så fick jag och min bror ofta varsin påse med sockerärtor som vi sedan gick och åt.Kanske därför de har en extra plats i mitt hjärta.
    Ha nu en fin vecka och njut av de ljumma vindarna. Kanske de sista för säsongen, vem vet?!
    /Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Purpurfärgade bönor är mina favoriter, jag satte några gröna iår, inte alls lika goda.. De purpurfärgade bli gröna när dom kokas, men ack så flotta när dom sitter ute på plantan, riktig dekorativa. Nu är jag betryggad Jenny, jag kan fölga din grönsaksodling nästa år också!! Men, skryt ska du väl ha, det har du förtjänat. Squashsoppa ska prövas vid passande tillfälle, låter gott :)

    SvaraRadera
  5. Men jag tycker fortfarande att du har jobbat hårt, även med dom nya bilderna. Och resultatet blev lika fint med pallkragarna med i bild.

    SvaraRadera
  6. Heisann!


    Takk for tipset om squashblomstene, fin ide...
    har aldri hørt om det før!

    SvaraRadera
  7. PS jeg kopierte oppskriften og henviste til din side. Se:http://viltogvakkert.blogspot.com/2009/09/squashblomsten.html DS Si i fra om det ikke er OK ;:O)

    SvaraRadera