fredag 14 augusti 2009

Hur ser era köksland ut?


Det växter så det knakar i pallkragarna. Sallad, lök, sockerärtor...Jag har upptäckt hur mycket godare det är att äta egenodlade grönsaker och har fått mersmak! Efter att ha tagit bort ett träd, en bit staket och en gammal kompost har jag nu fått nya möjligheter till köksland längs husets gavel. Här finns redan bärbuskar och pallkragar så frågan är hur jag binder ihop allt. Hur ser det ut hos er? Odlar ni i pallkragar eller land? Har ni fina gångar med täckbark eller gräs runt?

När vi tömde komposten blev den en stor hög jord och jag funderar på att använda den som en "odlingskulle". Skulle vilja bygga nivåer, kanske med torvblock, och sätta smultron längst ner och odla kryddor längre upp. Har letat efter någon inspirationsbild men inte hittat något, är det någon som gjort något liknande?


Här ser ni högen jord som i såfall ska byggas högre till en "kulle" med stora stenar runt. Växterna framför ska flyttas och vinbärsbuskar ska flyttas hit. Är fortfarnde på planeringsstadiet så idéer tas tacksamt emot!

Nu dansar min son runt mig till Michael Jacksons Bad så jag har lite svårt med koncentrationen i detta inlägg.....:) Ha en skön helg!


6 kommentarer:

  1. Förra året fick vi jord öve roch då gjorde jag "badkarsrabatten". Blev jättebra!
    Har gjoer en kulle i en annan rabatt för några år sedan av grästuvor (upp o nervända) och jord. Blev bra det också. Så prova du!

    SvaraRadera
  2. Hallå Jenny, i år har mina lådor översvämmats av en hel del icke-planerade växter, bland annat en bunt med solrosor som jag inte hade mage att ta bort när de väl hade etablerat sig. Så nu har jag en fantastisk grön vägg som luktärterna klättrar på. Och bland dessa stammar växter tomater och lök. En grönskande röra helt enkelt :D

    Jag har en liten fråga till dig, mailar strax.

    /Marit

    SvaraRadera
  3. Jag skall se om jag vågar visa. För just nu är det mest blommor i trädgårdslandet. Här regnar allt bort liksom.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jag har en bild på badkarsrabatten i "Underbara mail" från 28 eller 29 maj i år. Den rabatten är jord på överbliven jord lagd ovanpå omvända grästuvor bara. Syns inte så bra på bilden att den är lite högre än gräset. Om du ger mig din mailadress så kan jag skicka någon bild över den andra kullen.

    marina.persson@telia.com

    Angående trädgårdsland så har jag hemma byggda pallkragar och packad jord mellan lådorna. Sen har jag även bärbuskar, kompostkorgar och ett bord med växter på tillväxt i trädgårdslandet.
    Även en armeringsställning med luktärter finns. Sen poppar det upp ringblommor här o där. Finns en hel det bilder från mitt trädgårdsland i bloggen.

    Var bor du egentligen? Har jag frågat det innan? Jag har glömt det i så fall.

    Ha en mysig lördagskväll. Här äts det chips för glatta livet nu. Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag har fyra pallkragar med sten mellan som jag odlar i, inte så mycket alls i år dock. Men förra året odlades där både pumpa bönor och rädisor, någon morot och lök blev det oxå. Jag funderar starkt på att utöka med ett land oxå, inte så stort men lite mer odlingsyta vill jag ha. Det är ju så gott med "hemmaodlat"!! Det stora smolket i bägaren är alla sniglarna... Så jag har verkligen inte bestämt mig än.. Tyvärr har jag inga bra bilder att bjuda på.
    Ha en fortsatt trevlig kväll! Veronica

    SvaraRadera
  6. Hej igen!
    I min nya blogg har jag inte så mycket trädgårdsrelaterat, inte än i allafall eftersom det inte blivit så mycket av den varan sen Neo föddes men i min gamla blogg är det trädgård i långa banor, här har du länken till den;
    http://humlanstradgard.tradgardsblogg.se/
    Där kan du se mer av min trädgård!
    Kram/Veronica

    SvaraRadera