torsdag 7 maj 2009

Med näsan i en japansk lönn!

Sitter vid köksbordet och kollar bloggen och myser och ler när jag läser alla era goa kommentarer! Då plötsligt får jag syn på den japanska lönnen utanför fönstret i gästrummet som ligger mittöver köket. Det är helt magnifik, ja helt makalös!!! Solen lyser på bladen som vajar i vinden (här blåser det rejält) vilket gör att den ser ut som den glöder under bladen och jag måste bara ut och fotografera!




Jag minns hur jag våndades på plantskolan när jag köpte den, valde mellan Acer palmatum 'Atropurpureum' och denna som heter Acer palmatum 'Bloodgood'. Skillnaden skulle vara att Bloodgood är rödare och behåller sin färg hela säsongen. Det sved rejält i plånboken, Bloodgood var dessutom dyrare än den andra, och när jag kom hem började jag ångra att jag inte tog den andra... Jag var rädd att den skulle bli för stor så jag fick ringa och fråga om jag kunde klippa den och fick till svar att toppa skulle gå bra första åren. Det blev dock ingen toppning, nu låter jag den växa och bli stor ståtlig och blodröd! Sådana här tillfällen är jag SÅ glad att jag valde just Bloodgood!




6 kommentarer:

  1. Visst är de vackra, har en själv i japanska hörnan, hittade ett gammalt uttorkat ex på Bauhaus som de reade ut för en hundring, sicken tur, 1,5 år denare har jag ett litet men vackert träd som är på G ;)

    SvaraRadera
  2. Den är superfin! Jag har två små och dom växer inte fort men jag har tid att vänta...Kram!

    SvaraRadera
  3. Visst är de fantastiskt vackra, de rödbladiga lönnarna. Har själv två stycken av en mindre variant, köpta på rea för dryga hundralappen, och de har överlevt vintern. :)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Oj vad ni har fyndat billiga lönnar! Jag vågar knappt nämna vad jag gav för min... Fast då var den ju också uppvuxen när jag köpte den och det får man ju betala lite mer för. Men skulle jag springa på några fler lönnar för bara en hundralapp då skulle jag slå till direkt:)
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Jag skulle så gärna vilja ha en likadan lönn, men då måste jag flytta härifrån till en varmare zon...sååå...

    Jag har varit lite dålig på att delta i din utmaning...jag ska skärpa mig:)
    Ha det gött!

    SvaraRadera
  6. I morgon ska min lilla sak flyttas till en mer framträdande plats.
    Ha en trevlig helg! Vi "ses" på söndag!
    Kram
    Ann

    SvaraRadera